De hondsdagenSchilderijen, tekeningen en objecten naar Hieronymus Bosch |
|
Hondsdagen: Van het Latijnse dies caniculares, de periode waarin Sirius, de hondsster, maar letterlijk 'de verschroeier', tegelijk met de zon opkomt. De warmste tijd van het jaar en als zodanig symbool staand voor het afzien. |
H. Christophorus (bewerkt detail), 2001 |
Tentoonstellingen:
|
|
In haar derde jaar aan de Academie van Beeldende Kunsten in Rotterdam schiep Christina de Vos een serie tekeningen en tekenachtige doeken naar aanleiding van schilderijen en grafiek van Max Beckmann. Deze serie behoort nog steeds tot het beste wat zij ooit heeft gemaakt, en het thema, namelijk dat van de lijdende en de leed toebrengende mens, heeft zij nooit meer verlaten, al neemt zij er geregeld vrij van om zich uit te leven in bewondering voor haar diva's van allerlei pluimage. |
|
De werelden van Bosch en Beckmann zijn wezenlijk dezelfde in hun ontmenselijkte wreedheid (Beckmann inspireerde zich dan ook op Bosch), maar het werk van Christina de Vos is in de tussenliggende jaren schijnbaar geëxplodeerd tot een verleidelijke wereld van zinnelijkheid, kleur en niet zelden hilariteit. Verdwenen is de sombere broeierigheid die haar evocaties van Beckmann en later ook Grünewald en Michelangelo kenmerkten. In plaats daarvan toont zij zinsbegoochelingen die tegelijkertijd gruwelijk, bekoorlijk en komisch zijn. |
Maar hoe dan ook gruwelijk. Net zoals Bosch zijn lage dunk van de menselijkheid verpakte in een lust voor het oog en duizenden koddige details, zo dekt Christina de Vos de zwaarte van haar onderwerp af met een palet van kleuren en vondsten. Dat zij überhaupt de gruwel alleen benadert door mee te kijken met andere kunstenaars, is een indicatie van de afstand die zij tot het onderwerp nodig meent te hebben. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat zij meetekent en -schildert met Bosch; hoogstens biedt hij haar een sturende blik die haar de vrijheid heeft gelaten om, net als Bosch zelf, een allerpersoonlijkste symboliek en vormentaal te ontwikkelen. Het zijn niet de spaarzame letterlijke citaten uit het oeuvre van Bosch die de werken van Christina de Vos zo Bosch-achtig maken, maar de affiniteit die zij heeft met zijn visie. |
boven: |
|
Hieronymus Bosch (Jeroen van Aecken), |