Catalogus

Christina de Vos (1965)

Christina de Vos is een tekenaar van mensen en een portrettist van stemmingen en gevoelens. Hoewel haar werk in de loop der jaren allengs groter, kleurrijker en extroverter is geworden, waardoor haar modellen zich in steeds voller ornaat aan ons voordoen, is de basis van haar werk nog altijd de sobere tekening waarin de uitgeklede mens centraal en geïsoleerd staat.

Opleiding

Academie van Beeldende Kunsten Rotterdam, 1982-1987

Solotentoonstellingen

Galerie Espace, Amsterdam, Kunstenaarskeuze, 1985

Klaas Gubbels, die haar nog tijdens haar opleiding uitnodigde om te exposeren bij de gerenommeerde galerie Espace, zei toentertijd over het werk van Christina de Vos: "Het straalt zelfverzekerdheid uit en daarmee maakt zij verlegenheid zichtbaar". Die verlegenheid was dan toch vooral het verlegen zitten om een model. Uiterst huiverig voor het binnensluipen van zelfportretten, leden haar gedaanten aan ernstige gebreken. Als zij al een kop hadden, dan ontbrak er nogal eens een gelaatstrek. En de monden, neuzen en ogen die zij wel hadden, waren niet perse afkomstig van één model. De portretten waren, vaak letterlijk, een collage van lichaamsdelen, geput uit een ware berg van tijdschriftenfoto's.

Portret, 1986 Figuur, 1985, 100 x 175 cm, collectie kunstenaar Kopje, 1986, 19 x 28 cm, collectie kunstenaar

Solotentoonstellingen

Jeruzalemkapel, Gouda, Grünewald, 1988
Galerie Bébert, Rotterdam, De Nacht (Michelangelo), 1989
Centrum Beeldende Kunst, Rotterdam, 1991

Groepstentoonstellingen

Galerie Bébert, Rotterdam, Small Scale, 1988/89
Galerie Steven Lingbeek, Arnhem, Keuze van Klaas Gubbels, 1990
Galerie Ronkes Agerbeek, Den Haag, Werken op papier, 1990
Stedelijk Museum Schiedam, Aankopen Artotheek, 1992
Centrum Beeldende Kunst, Rotterdam, 5 Jaar, 1992

In plaats van het bijeensprokkelen van modellen, heeft de kunstenaar ze een aantal jaren geleend van door haar bewonderde 'oude meesters'. Grünewalds intense, van leed doortrokken Isenheimer Altar en Michelangelo's melancholische sculpturen voor de Florentijnse Medici-kapel inspireerden haar tot lange series tekeningen, van letterlijke natekeningen tot relatief abstracte werken. De vrouwenportretten naar Rubens kunnen gelden als directe voorlopers van haar latere diva's.

Landschap (graflegging) - naar het Isenheimer Altar van Matthias Grünewald, 1988, 40 x 15 cm, particuliere collectie (uitsnede) Isabella Brant, klassiek - naar een schilderij van P.P. Rubens, 1990 Liggende (De Morgen) - naar een sculptuur van Michelangelo, 1988 (detail)

Solotentoonstellingen

Galerie Ronkes Agerbeek, Den Haag, Recent werk, 1993
Galerie Ronkes Agerbeek, Den Haag, Mijn Modellen, 1995

Groepstentoonstellingen

Provenierssingel, Rotterdam, Singelkunst, 1993-2010
Hermen Molendijk Stichting, Amersfoort &
Museum de Wieger, Deurne, Het getekende gelaat, 1994
Galerie Phoebus, Rotterdam, Ladenkastproject, 1994
Galerie Ronkes Agerbeek, Den Haag, Vijf jaar galerie, 1994
Grafiekwinkel Inkt, Den Haag, Grafiekmanifestatie. De Rotterdammers, 1995
Grafiekwinkel Inkt, Den Haag, Zwart/Wit, 1996
RAM galerie, Rotterdam, Different Peolple, 1996
Kunsthal, Rotterdam, De Salon, 1996 & 1999

De spaarzaamheid en het kleine formaat maakten plaats voor grotere tekeningen met een overvloed van lijnen, alsof de schetsen en de voltooide tekening over elkaar heen gelegd zijn. Het werden myriaden van dikke en dunne, half weggeveegde en zwaar aangezette krijt- en houtskoollijnen, soms half verborgen of juist geaccentueerd door een halftransparante laag verf.

Nieuwe modellen, vooral uit de wereld van de film en het toneel, doen hun intrede en zij nemen kleur en detail met zich mee. Nog wel werden hun lichaamsdelen geregeld uitgewisseld om tot een 'supermodel' te komen. Marlon Brando, Anjelica Huston en Marilyn Monroe, weliswaar vaak ietwat door elkaar gehusseld en daardoor soms wat tweeslachtig, maar in ieder geval compleet van lijf en ledenen. Of overcompleet, want de onderliggende schetsen onthullen vaak meerdere sets armen en benen.

Kiss of death, 1992, houtskool en pastel op papier, 56 x 76 cm Zittende, 1995, gemengde techniek op papier, 60 x 92 cm Zittende (MM>, 1996, 109 x 76 cm, collectie Centrum Beeldende Kunst Rotterdam

Solotentoonstellingen

Volg de links voor meer informatie over de afzonderlijke tentoonstellingen

Diva's

Rotterdamse Schouwburg/RAM galerie, 1997
Lucent Danstheater, Den Haag, 1997
Stadsschouwburg, Utrecht, 1998
Galerie Ronkes Agerbeek, Den Haag, Famous Last Words, 1997
Schmidts Tivoli theater, Hamburg, Diva! A Foreign Affair, 1998/1999
Goethe-Institut Rotterdam, "Ich bin nur durch die Welt gerannt", 1999
Hollandia galerie, Vlaardingen, Lips like sugar, 2000

Groepstentoonstellingen

Centrum Beeldende Kunst, Rotterdam, In het kader van vrouwen, 1997
Georgette Dee, detail Caesar, 1997, 76 x 105 cm, gemengde techniek op papier Deurmeisje (werktitel) Der Verlust/Het verlies, gemengde techniek op doek, 1999, 70 x 100 cm, fl. 2000,- Die Raben/De raven, gemengde techniek op doek, 1999, 120 x 140 cm, fl. 2500,- Die Begegnung/De ontmoeting, gemengde techniek op papier, 1999, 114 x 144 cm, fl. 2100,- Blauw meisje (werktitel)